دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

حرکت جدی در مسیر کارآفرینی و فناوری‌های خلاقانه

 | تاریخ ارسال: 1400/6/6 | 
گروه علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛
حرکت جدی در مسیر کارآفرینی و فناوری‌های خلاقانه
 گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فناوری، و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم تدارک دیده است و تلاش دارد با ایجاد انگیزه کارآفرینی در گروه، از فرصت‌های بهره‌برداری فناوری‌های خلاقانه، نقش جدی‌تری را در توسعه تکنولوژی و ایجاد درآمدزایی در قالب فعالیت‌های کارآفرینی به وجود آورد. در این راستا با دکتر مژگان عشاقی؛ دکتری تخصصی باکتری‌شناسی پزشکی، مدیرگروه علوم آزمایشگاهی و میکروب‌شناسی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفتگو می‌کنیم.
 
  1. در مورد تاریخچه گروه علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح دهید؟
دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۶ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی کرد؛ پس از انقلاب فرهنگی به تربیت دانشجویان در مقطع کاردانی و نیز دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی (تا ۱۳۷۳) اهتمام ورزید و سپس در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته روزانه و شبانه دانشجو مورد پذیرش قرار گرفت.
پذیرش اولین دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. در حال حاضر دانشجویان این رشته، در دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته روزانه علوم آزمایشگاهی به تحصیل اشتغال دارند. دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی در طی دوران تحصیل خود در آزمایشگاه‌های پایه و تخصصی مجهز و مجزای گروه و دانشکده آموزش می‌بینند که شامل موارد ذیل است:
آزمایشگاه ایمونولوژی و سرولوژی، آزمایشگاه انگل‌شناسی، آزمایشگاه بیوشیمی، آزمایشگاه قارچ‌شناسی، آزمایشگاه میکروب‌شناسی، آزمایشگاه هماتولوژی، آزمایشگاه بافت‌شناسی، آزمایشگاه شیمی آنالیز.
پس از اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته میکروب‌شناسی مواد غذایی در سال ۱۳۹۶، گروه علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۳ دوره دانشجو در این رشته پذیرش دانشجو داشته است. گروه در رشته تحصیلات تکمیلی علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۳ دوره به تربیت دانشجو دراین‌خصوص پرداخته است.
 
  1. در گروه شما چند نفر اعضای هیئت‌علمی و دانشجو و در چه مقطعی هستند؟
در حال حاضر یازده عضو هیئت‌علمی، حدود ۱۶۰ دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، ۱۵ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد میکروب‌شناسی مواد غذایی و ۱۲ نفر دانشجوی دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی در گروه حضور دارند.
 
  1. گروه شما در حوزه پژوهشی، فناوری، و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟
به‌منظور دستیابی به اهداف دانشگاه نسل سوم و ارتقا مهارت‌آموزی دانشجویان، کارشناسان آزمایشگاه و اعضای هیئت‌علمی در این راستا، گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فناوری، و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم تدارک دیده است و تلاش دارد با ایجاد انگیزه کارآفرینی در گروه، از فرصت‌های بهره‌برداری فناوری‌های خلاقانه، نقش جدی‌تری را در توسعه تکنولوژی و ایجاد درآمدزایی در قالب فعالیت‌های کارآفرینی به وجود آورد.
برخی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده دراین‌خصوص عبارتند از:
  • ارتقای سطح علمی، آموزشی و تحقیقاتی اعضای هیئت‌علمی
  • انجام پروژه‌های علمی و چاپ مقالات باکیفت
  • ارتقاء سطح همکاری‌های متقابل با سایر مراکز تحقیقاتی داخل و خارج کشور
  •  عقد تفاهم‌نامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی و فعالیت بین دانشگاهی
  •  تلاش در به‌کارگیری روش‌های نوین و تکنولوژی‌های کاربردی در حیطه‌های آموزشی
  •  بازنگری برنامه‌های آموزشی گروه علوم آزمایشگاهی و میکروب‌شناسی مواد غذایی (۴ تن از اعضای گروه از مؤثرترین افراد در این برنامه بوده‌اند)
  • تلاش در تدوین پایان‌نامه‌های دانشجویی بر اساس نیاز جامعه و سوق آن به سمت تولید محصول
  •  ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان و کارشناسان گروه در جهت به‌کارگیری نوآوری در آموزش و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلق ثروت
  •  برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های آموزشی در عرصه منطقه‌ای
 
  1. اهداف و برنامه استراتژیک گروه شما چیست؟
از مهم‌ترین برنامه‌های استراتژیک گروه می‌توان به ارتقای فرایندهای آموزشی گروه و به‌روزرسانی کیفیت آموزش متناسب با استاندارد‌های تعریف شده، تولید محتوای آموزشی، تهیه لاگ بوک‌های کارآموزی بر اساس سرفصل جدید و ارتقای آموزش مجازی، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی در رشته‌های علوم آزمایشگاهی و میکروب‌شناسی مواد غذایی، ارائه خدمت به بخش درمان (خصوصی و دولتی) با انجام تست‌های تخصصی و مشاوره علمی به آنان، برگزاری کارگاه‌های کار‌آفرینی، فناوری‌های نوین و خلاقیت فراهم‌سازی زمینه‌های همکاری با صنعت اشاره کرد.
همچنین اجرای استاندارد‌های لازم آزمایشگاهی جهت تضمین کیفیت و ایمنی در آزمایشگاه‌های گروه، تألیف کتاب در جهت بهبود مهارت‌های علمی دانشجویان، به‌روز کردن سایت گروه جهت ارائه اطلاعات کافی به کاربران، ایجاد بانک‌های میکرو ارگانیسمی، تأسیس آزمایشگاه همکار میکروب‌شناسی مواد غذایی جهت درآمدزایی گروه ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران دانشگاه و خارج دانشگاه هم از دیگر اهداف گروه علوم آزمایشگاهی است.
 
  1. پاندمی کرونا چه تأثیری بر روی گروه شما گذاشته و گروه علوم آزمایشگاهی چه اقداماتی در دوران کرونا انجام داده است؟
پاندمی کرونا تأثیرات بسیار زیادی بر روی سیستم آموزش و پژوهش گروه داشته و بسیاری از اقدامات در محیط آموزشی از جمله ساعت‌ها و روش‌های آموزشی به علت رعایت ایمنی دانشجویان و اساتید تغییرات چشمگیری داشته است و با چالش‌های متعددی برای بهینه‌کردن آموزش و ارزیابی دانشجویان روبرو بوده‌ایم. در رشته علوم آزمایشگاهی ضرورت همراهی پایاپای آموزش تئوری و عملی از اهمیت بسیاری برخوردار است و تفهیم دروس در کنار کسب مهارت علمی در آزمایشگاه‌ها منجر به تربیت دانشجویان توانمندتر و بامهارت کرده که متأسفانه در دوران پاندمی کرونا این امر محقق نشد.
استفاده از روش‌های جایگزین آموزش آنلاین و تکنولوژی‌های آموزشی و حرکت به سمت مجازی‌سازی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و تعامل با همکاران و دانشجویان، از راهکارهای استفاده شده در راستای مدیریت این اختلال ایجاد شده، بوده است.
گروه با تولید محتوای علمی و بارگذاری فیلم‌های ویدئویی تا حدودی این نقص را جبران کرده و از فرصت‌های کاهش موج کرونا به‌صورت فشرده وبا رعایت سخت‌گیرانه پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌های عملی را برگزار کرد. در ضمن اعضای گروه در این مدت در ساعاتی پاسخگوی سؤالات دانشجویان به‌صورت آنلاین بوده‌اند.
 
  1. چالش‌ها و مشکلات موجود در گروه چیست؟
باتوجه‌به تنوع رشته در گروه علوم آزمایشگاهی و دامنه گسترده فعالیت‌های گروه، مهم‌ترین مشکلات در حال حاضر تهیه مواد آزمایشگاهی و نوسازی و خرید تجهیزات پیشرفته و به‌روز است و نیز با محدودیت‌هایی که بودجه‌های تحقیقاتی دارد، امکان انجام فعالیت‌های پژوهشی در سطح پیشرفته و با اهداف بلندمدت وجود ندارد.
 
  1. گروه شما در راستای پاسخگویی اجتماعی چه نیازهایی از جامعه را برطرف می‌کند؟
فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی بخشی از نیاز‌های حوزه سلامت را در بخش درمان بامهارت و تشخیص خود مرتفع می‌کنند. فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد میکروب‌شناسی مواد غذایی هم با حضور در صنایع کارخانه‌های غذایی و می‌توانند نقش مهم خود را در سلامت افراد جامعه ایفا نمایند. قابل‌ذکر است که افراد متخصص دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی می‌توانند در سطح عالی به‌عنوان مسئول فنی آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها و بخش خصوصی به بیماران خدمات ارائه کنند.
ارائه مشاوره بالینی و آزمایشگاهی به بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های سطح کشور و همکاری برخی از اعضای هیئت‌علمی به‌عنوان مسئول فنی در بیمارستان‌ها از دیگر رسالت‌های اجتماعی گروه علوم آزمایشگاهی است.

پایان گفتگو: رهنورد
با همکاری مسئول روابط‌عمومی دانشکده پیراپزشکی: خانم معاونی



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 68 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر